Deseori auzim in jurul nostru expresii de genul: „Sa faci ce spune popa, nu ce face el”, „Pana la Dumnezeu te mananca sfintii” sau „Cutare nu e usa de biserica”. Este oare corect sa le folosim? Nu putem spune ca aceste expresii au vreo legatura cu Biserica doar pentru ca au in componentta termeni din sfera religioasa. Devenite zicale, acestea fac parte din limbajul cotidian al oamenilor „nedusi la biserica”, pentru a folosi o contrazicala. Este clar un abuz folosirea lor deoarece induc ideea ca ar reflecta vreun adevar testat de marea masa de oameni, in timp ce lucrurile nu stau deloc astfel.
Expresia “Sa faci ce zice popa, nu ce face el” este presenta atat in vocabularul persoanelor care nu frecventeaza biserica, cat si al unora care respecta valorile crestine. Desigur, aceasta zicala este utilizata intr-un context avand o conotatie de blamare pe nedrept, deoarece preotii cunosc mesajul Evangheliei, il propovaduiesc si fac fapte de credinta. Acestia trebuie sa fie un exemplu pentru toti oamenii, prin ceea ce spun, dar si prin ceea ce fac. Preotul este un pedagog si una dintre regulile de aur ale pedagogiei este aceea de a aplica in practicea ceea ce sustii prin vorbe. Plecand de la cazuri izolate de calcari pe alaturi, aceasta expresie pacatuieste prin faptul ca se doreste a exprima un adevar general valabil ceea ce este un neadevar.
Vulgaritate lingvistica ce trebuie sa dispara
Expresia „Pana la Dumnezeu te mananca sfintii” se aude in contextul in care cineva isi dorea sa ajunga la o persoana care detinea o functie importanta, dar cu greu se putea ajunge la acea persoana deoarece subalternii acestuia ii puneau tot felul de piedici. Ea nu este insa una potrivita, ba chiar poate fi considerata o blasfemie. Despre locul pe care ar trebui sa-l aiba aceasta zicala in vocabularul nostru spune pr. Paul Iulius Negoita, slujitor la Biserica „Sfantul Apostol Andrei”, din Buzau: „Exista un anumit tip de vulgaritate lingvistica expusa de o precara cunoastere a invatamintelor de credinta. Zicala este total neadecvata din punct de vedere al preceptelor religioase, dar si al logicii cotidiene, deoarece sfintii sunt cei care au demonstrat faptul ca modelul lui Hristos este accesibil pentru fiecare dintre noi. Mesajul sfintilor este: „Urmati-L pe Hristos, pentru ca invatatura Sa nu este abstracttiune, ci viata reala”. Fiind un om optimist, sper ca aceasta zicala aparuta intr-o situatie cultural-religioasa incerta va disparea odata cu cresterea nivelului de culturea al oamenilor”.
Daca nu uitam, inseamna ca n-am iertat
Spunea o persoana ca iarta pe cineva care i-a pricinuit nu stiu ce rau, dar ca nu poate uita prea curand. A ierta inseamna a sterge cu buretele toate greselile celui care a pacatuit fata de noi si decidem sa nu-i mai purtam niciun resentiment. Daca iertam, este necesar sa si uitam. Iertarea ce nu este urmata de uitare nu valoreaza nimic, este doar vorbarie goala, amagire si o masca sub care ascundem faptul ca n-am uitat raul pe care ni l-a pricinuit aproapele nostru. Oamenii nu trebuie sa fie stapaniti si condusi in viata de sentimente precum ura, manie si razbunare. Ele nu fac altceva decat sa ne otraveasca sufletul si sa intretina o stare de incordare si dusmanie, care este foarte nociva pentru raporturile dintre noi si cei care ne inconjoara. Aceste sentimente distrugatoare se inradacineaza adanc in sufletul omenesc si cu greu se mai dezlipesc de aici. Ele sunt blamate de invatatura crestina, fiind niste patimi ce pun in pericol toate stradaniile de mantuire: postul, rugaciunea, pocainta si Sfanta Impartasanie. Stim cu totii ca uitarea e mai dificila decat iertarea, nu incape nici un dubiu. E grea, la fel cum ne este greu sa respectam toate poruncile Domnului, dar daca suntem crestini adevarati trebuie sa ne straduim sa facem acest lucru.
In antiteza cu sfintenia Bisericii
Dar oare ce inseamna sa „nu fii usa de biserica”? “Biserica este un spatiu sacru, iar patrunderea in acest spatiu se face, asa cum este firesc, printr-o intrare. Usile bisericii au un dublu rol, acela de a fi deschise pentru patrunderea in sfantul lacas al credintei, dar si acela de a opri intrarea in biserica a necredinciosilor. In trecut, la auzul indemnului liturgic „Usile, usile, cu intelepciune sa luam aminte!”, intrarea in lacasurile de cult a celor care voiau sa tulbure cultul divin era obstructtionata. Astfel, s-a dezvoltat si institutia usierului. Putem spune ca usile bisericii sunt parte componenta a spatiului sacru, avand un rol important, atat din punct de vedere practic, cat si sacramental. Fara a fi adecvata, expresia da marturie despre faptul ca biserica, in ansamblul ei, e sfanta, iar cei care se abat de la normele religioase, morale si de conduita impuse de ea sunt pusi in antiteza cu sfintenia ei”.
Tot ce detinem este un dar de la Dumnezeu
„Domnul a dat, Domnul a luat” este si ea aproape o expresie-proverb, destul de uzitata. Spre deosebire de celelalte, aceasta are o inspiratie de sorginte biblica, desi oamenii o folosesc in diverse situatii care nu au nimic in comun cu religia. Radacinile ei sunt in Cartea lui Iov, care s-a impacat cu ceea ce i-a dat Dumnezeu, a rabdat incercarile divine, asteptand cu rabdare ca Domnul sa-si reverse peste el darurile Sale. De asemenea, zicala poate avea si un mesaj teologic, expunand o realitate presenta in viata fiecaruia dintre noi. Este un mod de a recunoaste ca tot ce avem trebuie primit ca dar al lui Dumnezeu si niciodata nu trebuie sa consideram ca doar efortul, indemanarea, intelepciunea si abilityatile noastre sunt cele care au determinat o anumita situatie sociala sau materiala pe care o detinem. Crestinul constient de aceasta realitate nu se va alipi in mod definitiv de bunurile trecatoare, asemenea bogatului nemilostiv, care si-a sporit hambarele, si nici nu va disparea in incercarile sale, luptand sa recreeze totul, asemenea mesajului din poezia „Daca”, a lui Rudyard Kipling. Desi au intrat in limbajul popular, ar trebui sa ne straduim sa nu mai folosim anumite expresii. Trebuie sa consstientizam ca savarsim o greseala cand folosim numele lui Dumnezeu si tot ceea ce are legatura cu biserica in sens peiorativ. Daca ne straduim, vom gasi alternative la aceste expresii, care sunt mult mai potrivite situatiei pe care dorim s-o explicam.