Scandalul creat de infiintarea unui supermarket BILLA la parterul unui bloc din municipiul Bacau continua. Reclamatiile si sesizarile curg catre institutiile publice de control. Au ajuns si la Guvern. Din pacate, autoritatile, fie ele nationale, fie locale, joaca ping – pong cu sesizarile acestor cetateni.
Dupa ce am trecut in revista o parte dintre lucrurile care-i nemultumesc pe locatarii blocului 76, de pe Calea Republicii, sa le urmarim pe cele legate de felul in care SC BILLA a obtinut aprobarea infiintarii acestui supermarket in mijlocul unor blocuri. Conform sesizarilor facute de locatari, s-au constatat abateri substantiale de la proiectul initial pentru care SC BI L LA a primit aprobare. In primul rand, nu marul compresoarelor de la centrala de frig a fost dublat de la trei la sase, lucru prevazut in proiectul initial, plansa A 05, ca si studiul de zgomot, pg. 11, 22, 30. Apoi, numarul condensatoarelor de racire a fost suplimentat de la patru la opt, care trebuiau grupate doua cate doua langa usile de intrare ale celor doua scari, iar in zona centralei de frig, numarul condensatoarelor a fost triplat, de la doua la sase, fiind amplasate la limita inferioara a balcoanelor de la apartamentele 2 si 3. Tot in zona instalatiei de frig mai exista o instalatie de racire de forma dreptunghiulara. “Disconfortul fonic si vibratiile se percep cu o mai mare acuitate pe timpul noptii si produc atat iritabilitate, cat si odihna insuficienta, intrerupta de declansarile bruste ale instalatiilor”, spune Adela Barbarasa. Disconfortul termic se simte mai ales vara, cand copertina metalica ce acopera instalatiile de racire se supraincalzeste de la soare, iar numarul mare al ventilatoarelor de la instalatia de racire montate foarte aproape de balcoane face posibila ventilarea aerului cald in apartamentele vecine. Datorita faptului ca sursele de zgomot au fost amplasate in zona de locuit si au fost suplimentate ca numar, producan disconfort, noi, locatarii, ca proprietari, am cerut schimbarea amplasamentului centralei de frig pe fatada extravazata a cladirii, locul unde ar fi trebuit sa fi fost amplasta de la inceput. Aceata solicitare nu a fost luata in considerare, iar autoritatile locale continua sa ramana indiferente fata de protestele noastre legate de disconfortul produs de acest magazin”, adauga Barbarasa.
Neconcordante
Intre documentatia depusa de SC BILLA si ceea ce a iesit, pana la urma, exista mari neconcordante. Mai intai, Primaria a eliberat trei certificate de urbanism(!?) pentru implementarea acestui proiect, unul cu numarul 976 din 26.09/2008, altul cu numarul 1057, din 24.10.2008 si un al treilea cu numarul 1189, din 12.12.2008. Paradoxul consta in aceea ca, SC BILLA a depus spre aprobare certificatul de urbanism 1189, pentru care a obtinut si avizul de constructie, dar lucrarile de amenajare a magazinului s-au facut in baza celui cu numarul 1057, din 24.10/2008! Contestatarii mai spun ca SC BILLA ar functiona fara acord de mediu si ca nu figureaza in registrul de comert al Bacaului! Din cauza abaterilor de la proiectul initial, studiul de impact asupra zonelor de locuit nu mai corespunde actualei constructii a supermarket-ului. Garda de Mediu i-a impus SC BILLA, in iunie 2009, ca, pe toata perioada functionarii, sa efectueze un studiu de impact, studiu ce nu a fost facut! In noiembrie 2010, Garda de Mediu ii recomanda din nou SC BILLA sa efectueze masuratori cu ajutorul unui laborator acreditat RENAR, pana pe 30 noiembrie, dar nici aceasta indicatie n-a fost respectata.
Legi ignorate
Avand in vedere faptul ca supermarket-ul a fost amenajat intr-un bloc de locuinte proprietate, aflate in indiviziune, se pare ca n-au fost respectate legile. In primul rand, Legea 230/2007, art. 39 – 42. Apoi art. 15, alin. d, din Legea 61/1990, conform caruia, odata cu proprietatea se transfera si dreptul de proprietate asupra partilor comune din imobil. Nu exista acordul dat in scris la notar al proprietarilor de la etajul I pentru amnenajarea supermarket-ului, acord cerut de legile citate mai sus. Nu s-au facut mediatizarea realizarii obiectivului in zona si nicio sedinta de dezbatere publica, cu participarea publicului interesat, prevazuta de HG 1213/2006. Nu a fost respectata HG 1454, din 9.09.2004, care defineste atat tipologia structurilor de vanzare, cat si modul de avizare si implantare a structurilor de vanzare pe teritoriul unei localitati. HCL Bacau 175/2007 contravine HG 1454/2004, iar raspunsul dat de Primarie ca “nu se impune acordul proprietarilor pentru amenajarea supermarketului” nu respecta legea 230/2007, a Asociatiei de Proprietari. N-a fost respectat nici Ordinul Ministerlului Sanatatii 536/1997, art. 3,4, 5, 10 pi 17, conform carora, unitatile comerciale cu surse de zgomot si vibratii ce pun in pericol sanatatea populatiei trebuie amplasate la o distanta de 15 metri de zonele de locuit. “Din cauza lipsei de disponibilitate, cat si a dezinteresului pe care il manifesta toate autoritatile locale cu privire la problemele cetateanului de rand, va rugam sa faceti demersurile necesare pentru normalizarea situatiei si pentru a ne recapata dreptul la liniste si la o viata sanatoasa, prevazut de art. 35 si 52 din Constitutia Romaniei”, se scrie in sesizarea adresata Guvernului Romaniei si semnata de Adela Barbarasa, Lenuta Rusu, Liliana Bancila si Constantin Enache. Ce raspuns au primit? De rasul lumii. In numarul viitor al saptamanalului nostru vom comenta raspunsurile primite de la Guvern, Institutia Prefectului, Primarie, Garda de Mediu si de la…SC BILLA. Veti vedea cum dau vina, una pe alta, aceste instutitii, spre disperarea locuitorilor blocului 76, pe pe Calea Republicii. (D.M.)