Integrarea prescolarilor de etnie roma

Copiii romi se confrunta cu riscuri de segregare scolara, in special in cazurile comunitatilor omogene etnic, comunitatile compacte de romi atat din mediul urban, cat si rural. Astfel, mai mult de 50 la suta dintre copiii romi scolarizati invata in clase in care aproximativ jumate sau chiar mai mult dintre colegi sunt tot romi.
Potrivit Raportului Administratiei Prezidentiale din 2009, „Riscuri si inechitati sociale in Romania”, educatia copiilor este direct influentata de calitatea precara a mediului in care locuiesc. “Aproximativ 15 la suta dintre romi nu au acces la electricitate in casa, fata de 2 la suta din toata populatia, in zonele urbane doar 27 la suta dintre romi au apa curenta in casa, fata de 90 la suta dintre cei de alte etnii; 53 la suta dintre gospodariile rome erau dotate cu frigider in 2007, fata de 92 la suta dintre gospodariile nerome; 8 la suta dintre gospodariile rome aveau un calculator, fata de 24 la suta dintre vecinii neromi din aceleasi localitati”. Aproape 80 la suta dintre tinerii nescolarizati sunt de etnie roma, iar 38 la suta dintre acestia sunt analfabeti functionali. Totodata, datele oficiale releva ca inscrierea la gradinita a copiilor romi (3-6 ani) este un sfert din media nationala, 17,2 la suta fata de 67 la suta. Organizatia Salvati Copiii Romania a implementat programul „Copiii romi se pregatesc pentru gradinita!”, prin care 860 de copii cu varste cuprinse intre treissi sase ani au fost inclusi in gradinitele estivale, unde beneficiaza de programe de educatie prescolara. Pornind de la ideea conform careia educatia timpurie contribuie la dezvoltarea armonioasa a personalitatii copiilor si pune totodata bazele integrarii scolare si sociale viitoare, au fost organizate grupe de pregatire estivala la nivel national, gradinitele fiind selectate, cu sprijinul Inspectoratelor Scolare Judetene, din cadrul comunitatilor defavorizate in care etnicii romi sunt majoritari. Pentru a lucra in cele mai bune conditii cu copiii si parintii romi au fost organizate cursuri de pregatire petru cadrele didactice implicate, 43 de educatoare si 42 de mediatori scolari, care au cuprins informatii privind istoria si traditiile rome, modul de comunicare cu copiii si parintii romi si elemente de educatie interactiva. Pentru a facilita desfasurarea activitatilor, pe parcursul derularii grupelor estivale au fost asigurate rechizitele necesare, o gustare zilnica pentru copii si un pachet cu produse alimentare pentru familii. „Educatia primara este o conditie esentiala a integrarii sociale a copilului, mai ales atunci cand vorbim despre copii aflati in situatii vulnerabile, atat economic, cat si socio-cultural, cum este cazul copiilor de etnie roma. Intocmai de aceea, alaturi de copii, in programul de integrare educationala a copiilor sunt inclusi si parintii, pentru ca ei sa devina constienti ca, fara educatie, copiii lor sunt din start defavorizati”, spune Gabriela Alexandrescu, presedinte executiv al Organizatiei Salvati Copiii Romania.

 

750 de parinti, alaturi de copii!

Participarea copiilor la cursuri a fost de aproape suta la suta, iar materialele didactice incluse in proiect au constituit un real suport pentru activitatile educative, majoritatea educatoarelor semnaland deficiente la acest capitol. De asemenea, in vederea cresterii gradului de constientizare a importantei educatiei s-a incurajat implicarea zilnica a parintilor, aproximativ 750 de parinti participand prin rotatie la activitatile educative. In urma activitatilor derulate, 94 la suta dintre copiii care au participat la grupele estivale au fost inscrisi la gradinitele sau scolile locale in anul scolar 2010 – 2011, evolutia si frecventa lor fiind monitorizate de catre educatoare. Proiectul „Copiii romi se pregatesc pentru gradinita!” a fost demarat in aprilie 2009, iar programele educationale initiate in cadrul acestuia au contribuit la cresterea interesului comunitatilor rome fata de educatie, mentinerea copiilor la scoala pe o durata mai lunga si la cresterea sanselor de pregatire profesionala pentru o viata independenta si decenta. Toate aceste aspecte insotite de cele mai elocvente exemple din proiect, opinii ale educatoarelor, parintilor si copiilor au fost incluse intr-un ghid de bune practici editat la inceputul lui 2011 si care va fi distribuit tuturor Inspectoratelor Scolare Judetene, in vedere multiplicarii proiectului. Proiectul este derulat in parteneriat cu Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului – Directia Generala Invatamant in Limbile Minoritatilor, Relatia cu Parlamentul si Partenerii Sociali si este cofinantat din Fondul Social European prin Programul Operational Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007-2013 „Investeste in Oameni”. Problema participarii scazute la educatie prescolara a copiilor de etnie roma a fost ridicata si de Comitetul ONU pentru Drepturile Copilului care, la sfarsitul lui iunie 2009, a solicitat statului roman sa intensifice masurile pentru a creste accesul copiilor romi in gradinite si pentru a le asigura acestora oportunitati de petrecere a timpului liber. Comitetul ONU recomanda, de asemenea, implicarea parintilor si a comunitatii rome in dezvoltarea si implementarea masurilor educationale.

Adauga un comentariu

*