Romania risca sanctiuni daca nu reduce si restittuie taxa auto

Romania risca sanctiuni financiare din partea Uniunii Europene, in urma declansarii unei posibile proceduri de infringement, si numeroase alte procese cu proprietarii de masini, inclusiv cu cei care au pierdut initial in instanta, daca nu modifica urgent taxa auto si nu restituie din sumele platite, sustin expertti juridici din Ministerul Justitiei.

Acestia au analizat problema taxei auto la solicitarea premierului Emil Boc, caruia i-au transmis un raport de avertizare. Juristii explica faptul ca litigiile privind concordanta dintre OU 50/2008, privind taxa auto si dreptul comunitar au survenit pe fondul unei accentuate instabilitati legislative, in conditiile in care aceasta ordonanta a fost modificata succesiv de sapte ori in doar doi ani, si ca judecatorii Curtii de Justitie a Comunitatilor Europene (CJUE) au calificat taxa auto, in versiunea sa initiala, ca reprezentand o discriminare indirecta intre vehiculele de ocazie importate si cele deja inmatriculate in tara inainte de intrarea in vigoare a taxei, respectiv la 1 iulie 2008. Potrivit juristilor din Ministerul Justitiei, discriminarea a fost mentinuta si in variantele ulterioare ale primei Ordonante de Urgenta, astfel ca declararea si a acestor acte normative drept neconforme este doar „o chestiune de timp”. „Daca, aplicand taxa asupra unui autoturism similar celui din cauza Tatu se constata, din calcule, ca se mentine un nivel de taxare ridicat pentru astfel de autovehicule de import, in timp ce autovehicule similare de pe piata autohtona nu sunt taxate sau sunt taxate mai redus, apreciem ca efectul discriminatoriu a fost conservat si perpetuat in cadrul variantelor ulterioare ale OU 50/2008, iar constatarea neconformitatii si a acestora este doar o chestiune de timp. De altfel, pe rolul CJUE se afla o alta cerere de pronuntare a unei hotarari preliminare introdusa de Tribunalul Gorj, cauza Nisipeanu, prin care instanta solicita Curtii sa se pronunte cu privire la compatibilitatea OU 50/2008, asa cum a fost modificata prin alte ordonante”, se arata in document.

Guvernul aman a decizia

Guvernul a amanat din nou o decizie in privinta taxei auto, pentru a analiza si problemele juridice care ar putea rezulta din viitoarele modificari. „A fost discutata din nou problema taxei auto, in sedinta de Guvern, si au fost ridicate unele obiectii juridice care trebuie analizate in continuare”. Liderii coalitiei au mandatat Guvernul sa impuna plata taxei auto la prima vanzare a masinilor inmatriculate in tara inainte de intrarea in vigoare a acesteia, cuantumul cu care va fi redusa taxa urmand sa fie decis de Executiv. In sedinata de miercurea trecuta, Guvernul a amanat o decizie in privinta taxei auto. La finalul sedintei de Guvern, ministrul Mediului, Laszlo Borbely, a declarat ca „ordonanta sau legea” de modificare a taxei auto va fi adoptata de Executiv in urmatoarea sedinta si ca propunerea sa este aplicarea unei taxe auto care sa fie perceputa la prima vanzare a masinilor intrate in tara inainte de 1 ianuarie 2007, data de introducere a taxei de inmatriculare auto, cu o reducere a cuantumului taxei cuprinsa intre 20 si 30 la suta. Reducerea taxei va fi aplicata pentru toate masinile, astfel incat sa fie evitata o noua discriminare, a aratat ministrul. Sistemul actual al taxei auto va fi modificat dupa ce Curtea de Justitie a Comunitatilor Europene (CJUE) a aratat, intr-un punct de vedere exprimat la cererea unei instante romanesti, ca taxa de prima inmatriculare incalca legislatia Uniunii Europene intrucat produce un dezavantaj la vanzarea masinilor second-hand din alte state pe teritoriul Romaniei. Punctul de vedere a fost transmis pentru un proces in care un roman care si-a cumparat, in iulie 2008, o masina second-hand din Germania si a platit taxa de poluare pentru inmatricularea in Romania a reclamat faptul ca taxa este aplicata numai vehiculelor second-hand importate din alte state, nu si celorlalte masini second-hand deja inregistrate in tara si revandute. Un document guvernamental prezentat recent de MEDIAFAX demonstra ca Guvernul discuta impunerea taxei auto la prima vanzare a masinilor intrate in tara inainte de introducerea taxei, cu un cuantum redus cu 30 la suta, si restituirea unei diferente din banii deja dati de proprietari, dar esalonat pe mai multi ani, pentru a evita returnarea unei sume totale de 750 milioane euro.

Taxa auto va fi redusa cu 30 la suta!

Taxa de poluare auto va fi redusa cu 30 la suta comparativ cu nivelul actual indiferent de tipul de motorizare conform standardelor Euro, dar nu si pentru masinile dotate cu motor Euro 5, in cazul carora taxa va ramane nemodificata, arata proiectul ordonantei de modificare a taxei auto obtinut de MEDIAFAX. In acelasi timp, pentru masinile cele mai poluante din categoria non-euro, cuantumul taxei va fi redus mai putin sau deloc. Actul normativ introduce o noua grila de calcul a taxei auto in functie de capacitatea cilindrica a masinilor, pentru autovehicule incadrate in categoria M1, respectiv a vehiculelor concepute si construite pentru transportul de pasageri care au, in afara scaunului conducatorului, cel mult opt locuri pe scaune. Coeficientii taxei calculate pe baza acestui indicator vor scadea astfel uniform cu 30 la suta pentru masinile cu motor Euro 4, Euro 3, Euro 2, Euro 1 si non-euro, indiferent de capacitatea cilindrica, cu exceptia masinilor non-euro de 2.001-3.000 centimetri cubi, pentru care taxa scade doar cu 12 la suta, si de peste 3.000 centimetri cubi, unde taxa ramane la acelasi nivel. Grila de calcul a taxei auto in functie de capacitatea cilindrica a masinii releva totodata ca nici taxa auto perceputa incepand cu acest an pentru masini Euro 5 nu va fi redusa, fiind mentinuta la nivelul actual. Surse oficiale au declarat ca forma actuala a proiectului de ordonanta nu modifica valorile si pentru masinile Euro 5 pe considerentul ca taxa auto perceputa in cazul acestora este deja la un nivel redus. Pentru masini Euro 5, taxa auto a fost introdusa la inceputul acestui an. In prezent, o motorizare Euro 5 de 1.100 cmc este taxata cu 116 euro in cazul unei masini noi si cu 91 de euro in cazul unui autoturism vechi de doi ani.Pentru o masina Euro 5 de 2.000 de cmc veche de doi ani este achitata o taxa de 507 euro, iar inregistrarea unei masini Euro 5 de 3.000 cmc veche de doi ani impune plata unei taxe de 1.541 euro. Pentru o masina noua cu motor Euro 5 de 3.000 centimetri cubi, taxa se ridica la 1.950 euro.

Adauga un comentariu

*