Noua varianta a taxei auto

Executivul discuta modificarea taxei auto prin lege, cu restituiri de bani doar platitorilor din 2011.

Guvernul a discutat varianta ca modificarile la taxa auto sa fie promovate printr-un proiect de lege transmis si Parlamentului spre dezbatere si ca restituiri de bani sa fie acceptate doar pentru proprietarii de masini care au achitat taxa incepind cu ianuarie 2011. „Varianta discutata este ca modificarile sa fie promovate sub forma unei legi, iar restituirile de bani sa fie calculate ca diferente dintre cuantumul taxei achitate conform ultimei modificari, aplicate incepand cu ianuarie 2011, si noile reguli. Astfel, se plateste diferenta pentru cei care au achitat ultima formula de taxa“, au declarat surse oficiale. Principiul aplicarii unei taxe auto la prima vanzare a masinii deja inmatriculate va fi mentinut, au mai aratat sursele. O decizie finala urmeaza sa fie luata de Guvern intr-o sedinta viitoare. Promovarea prin proiect de lege a noii forme a taxei auto presupune ca modificarile sa nu intre in vigoare in perioada imediat urmatoare, ci dupa avizul Parlamentului. Prin proiectul de lege va fi abrogata OU 50/2008 privind taxa auto. Un proiect de act normativ prezentat recent releva ca taxa de poluare auto va fi redusa cu 30 la suta, comparativ cu nivelul actual indiferent de tipul de motorizare conform standardelor Euro, dar nu si pentru masinile dotate cu motor Euro 5, in cazul carora taxa va ramane nemodificata. In acelasi timp, pentru masinile cele mai poluante din categoria non-euro, cuantumul taxei va fi redus mai putin sau deloc. Sistemul actual al taxei auto va fi modificat dupa ce Curtea de Justitie a Comunitatilor Europene (CJUE) a aratat, intr-un punct de vedere exprimat la cererea unei instante romanesti, ca taxa de prima inmatriculare incalca legislatia Uniunii Europene intrucat produce un dezavantaj la vanzarea masinilor second-hand din alte state pe teritoriul Romaniei. Punctul de vedere a fost transmis pentru un proces in care un roman care si-a cumparat, in iulie 2008, o masina second-hand din Germania si a platit taxa de poluare pentru inmatricularea in Romania, a reclamat faptul ca taxa este aplicata numai vehiculelor second-hand importate din alte state, nu si celorlalte masini second-hand, deja inregistrate in tara si revandute. Un document guvernamental prezentat recent de MEDIAFAX demonstra ca Guvernul discuta impunerea taxei auto la prima vanzare a masinilor intrate in tara inainte de introducerea taxei, cu un cuantum redus cu 30 la suta, si restituirea unei diferente din banii deja dati de proprietari, dar esalonat pe mai multi ani, pentru a evita returnarea unei sume totale de 750 milioane euro. Expertii in domeniul juridic au atentionat Guvernul ca Romania risca sanctiuni financiare din partea Uniunii Europene, in urma declansarii unei posibile proceduri de infringement, si numeroase alte procese cu proprietarii de masini, inclusiv cu cei care au pierdut initial in instanta, daca nu modifica urgent taxa auto si nu restituie din sumele platite.

Reducerea taxei auto se amana, iar data este incerta

Targurile auto din intreaga tara sunt pline de masini, dar lipsesc clientii. Toti asteapta sa vada ce se intampla cu taxa auto, daca se va aplica reducerea de 30 la suta, promisa de guvernanti. Si mai au de asteptat. Data de aplicare a noii taxe auto si de restituire a banilor pentru proprietarii de masini a devenit incerta, mai ales ca parlamentarii pleaca in vacanta. Pentru a-si vinde masina, unii dintre comercianti au redus pretul de cateva ori in ultimele saptamani. Oamenii insa vin, se uita si pleaca. „Nu se mai cauta din cauza taxei prea mare. Au anuntat ca o scad de la 1 iulie, acum au anuntat ca parlamentarii pleaca in concedii”, spun oamenii din targuri. Proiectul prevedea ca taxa sa fie redusa cu circa 30 la suta de la 1 iulie 2011. Documentul a fost insa refacut prin eliminarea datei. Modificarile prevad plata taxei la prima vanzare a masinilor inmatriculate in tara inainte de 2007. „Castiga bulgarii in loc sa castigam noi. Masina mea e pe Bulgaria si dau 120 de euro pe an, la noi daca ar fi sa platesc, dau 250 – 300 euro”, spune un posesor de masina nemultumit.

Proiectul de modificare vizeaza si reducerea taxei cu pana la 30 la suta pentru pentru masinile cu motor Euro 4, Euro 3, Euro 2 si Euro 1. Insa romanii mai au de asteptat. Data reducerii taxei si restituirea banilor este necunoscuta, ceea ce tine piata auto aproape blocata.

Saptamana trecuta s-a anuntat ca modificarile taxei auto vor fi promovate printr-un proiect de lege care va intra in vigoare la 1 iulie 2011. Proiectul impune plata taxei la prima vanzare a masinilor inmatriculate in tara inainte de anul 2007 cu o reducere circa 30 la suta si restituirea unei diferente din bani.

Adauga un comentariu

*