Se spune, si e adevarat, ca daca citesti cu atentie cerintele unui subiect ai pe jumatate examenul luat. Acest adevar a fost verificat si luni, la prima proba scrisa a examenului de bacalaureat, proba de limba si literatura romana, indeosebi la cel de-al treilea subiect din varianta nr. 9, in care candidatilor li se cerea sa redacteze un eseu de doua-trei pagini despre particularitatile de constructie a personajului dintr-un text dramatic studiat, apartinand unuia dintre autorii canonici: I.L. Caragiale, Camil Petrescu sau Marin Sorescu. Cu alte cuvinte, sa caracterizeze un personaj, la alegere, fie din arhicunoscuta comedie „O scrisoare pierduta” de I.L. Caragiale, fie din „Jocul ielelor”, „Suflete tari” sau „Act venetian” de Camil Petrescu, fie din piesa „Iona” de Marin Sorescu. Totul, pentru 30 de puncte. Care au fost pierdute de surprinzator de multi dintre candidati, care au ales … „Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi”!, un roman de nota 10.00, ce-i drept, dar care, fiind roman, nu poate fi, in acelasi timp si text dramatic. In compensare, se pare – daca luam de bune propriile declaratii la iesirea din examen – ca majoritatea candidatilor s-au descurcat binisor spre bine (unii chiar „excelent”) la celelalte doua subiecte. Si na-r fi de mirare, pentru ca subiectele 1 si 2 – nu tocmai grele – au oferit destule sanse candidatilor. La primul subiect, notat tot cu 30 de puncte, candidatii au fost pusi in fata a 9 cerinte, pe marginea unui fragment din „Nunta in cer” de Mircea Eliade, dintre care doar ultima era ceva mai dificila: Comenteaza, in sase-zece randuri, urmatoarea secventa din textul dat: „Dar intotdeauna sfarsea prin a-si spune ca, moral sau imoral, bine sau rau, toate acestea n-au nicmic de-a face cu adevarata, tainica dragoste; c intalnirea noastra este singurul lucru esential, real, iar toate celelalte – munca, creatie, talent, onoare si cate vor mai fi – nu pretuiesc nimic, caci toate sunt zadarnicii omenesti ale pamantului… ” Un semnificativ plus de dificultate a fost doar in cel de-al doilea subiect, aflat doar la indemana celor care mai scrisesera din cand in cand si altceva decat cereri de motivare a absentelor. Candidatii erau pusi sa redacteze un text de tip argumentativ, de 15-30 de randuri, despre cunoasterea de sine, pornind de la ideile sugerate de afirmatia lui Nichita Stanescu: „A avea un ideal inseamna a avea o oglinda”. Cei deprinsi cu redactarea unor asemenea texte aveau si un punct de sprijin, chiar pe foaia de examen, in care erau precizate cerintele care trebuia sa fie respectate in elaborarea textului de tip argumentativ. Sa asteptam, insa, rezultatele si … eventualele perle. In reste, multa bafta la proba urmatoare! St.O.