Elevi şi profesori de la Colegiul „Mihai Eminescu” au vizitat Islanda

În perioada august 2011- iulie 2013, Colegiul „Mihai Eminescu” din Bacău este beneficiarul proiectului Comenius “Literacy Skills – Developing Literacy Skills in Secondary School”. Valoarea totală a grantului primit de la Comisia Europeană este de 15000 euro. Partenerii europeni sunt Hagaskóli, Reykjavik, Islanda (coordonator) şi Ankara Lisesi, Ankara, Turcia. Obiectivele principale ale proiectului sunt: Motivarea elevilor pentru lectură, mai ales în domeniul ştiinţelor; Identificarea unor abordări inovatoare în vederea motivării liceenilor spre lectură; Implementarea unei abordări interdisciplinare în vederea încurajării lecturii în rândul liceenilor; Identificarea unor exemple de bună practică referitoare la îmbunătăţirea competenţelor de citire ale elevilor. Între 13 – 18 septembrie 2011, o delegaţie a Colegiului “Mihai Eminescu” Bacău a participat la prima mobilitate a acestui proiect, care a fost găzduită de către instituţia coordonatoare, Hagaskóli, din Reykjavik, Islanda. Participanţii au fost 3 cadre didactice şi 3 elevi: responsabil de proiect, director adjunct prof. Andrioaie Ana-Maria, prof. Lupaşcu Maria (geografie), prof. Chiribău Ciprian (matematică), Harcoveanu Karina (clasa a X-a B), Patraşcu Ştefania-Alexandra (clasa a X-a B) şi Mărgineanu Andrei (clasa a X-a D).

Cadrele didactice din România şi Turcia au vizitat instituţia gazdă, Hagaskóli, unde au făcut cunoştinţă cu echipa de proiect şi au asistat la o oră demonstrativă de dezvoltare a competenţelor de citire. De asemenea, au vizitat Departamentul pentru Educaţie şi Timp Liber al Municipiului Reykjavik unde au purtat discuţii referitoare la sistemul islandez de educaţie. Elevii şi profesorii români au fost impresionaţi de atenţia deosebită de care se bucură elevii islandezi din partea autorităţilor locale (care decid, printre altele, să construiască o şcoală nouă pentru ca elevii de şcoală primară să nu mai trebuiască să traverseze strada şi să se expună vreunui pericol). Impresionantă este şi dotarea şcolii cu mijloacele didactice necesare derulării unor activităţi didactice moderne şi eficiente, precum şi existenţa unui curriculum ce pune mare accent pe pregătirea elevilor pentru viaţa de zi cu zi prin ore de croitorie, tâmplărie, teatru, pictură sau bucătărie. Pe holul principal al instituţiei se găsesc panouri cu promoţiile elevilor de înfiinţarea şcolii până în prezent. În şcoală este implementat un sistem electronic de evidenţă a frecvenţei şi a notării care le permite părinţilor să afle în timp foarte scurt notele elevilor sau dacă aceştia au fost absenţi, învoiţi sau nu au ajuns la timp la o anumită oră. Atmosfera generală este de bună înţelegere şi cooperare, mai ales datorită faptului că o mare parte din cadrele didactice sunt absolvenţi ai şcolii.

Elevii implicaţi în mobilitate au participat la activităţi didactice şi extracurriculare alături de colegii lor islandezi. Avantajul intercultural al participării la mobilitatea transnaţională a fost cu atât mai mare cu cât ei au fost găzduiţi de către familii islandeze şi au avut ocazia de a experimenta viaţa de zi cu zi în capitala Islandei. Cu toţii au fost impresionaţi de căldura deosebită a islandezilor, de ospitalitatea acestora, de simplitatea şi sinceritatea relaţiilor interumane. În afara programului efectiv de lucru, elevii şi profesorii au luat parte la un circuit turistic, prilej pentru oaspeţi de a asista la o lecţie de patriotism local, căci fiecare islandez transmite verbal dar mai ales nonverbal că se identifică total cu ţara sa, că îşi afirmă cu bucurie apartenenţa, că sunt mulţumiţi de tot ceea ce îi înconjoară, chiar dacă este vorba despre o ploaie mărunţă, insistentă şi sâcâitoare care este asumată şi chiar “alintată” cu numele de liquid sunshine. Islandezii sunt foarte mândri de parlamentul lor care este, de altfel, primul din lume. Acest parlament, intitulat iniţial Althing,  a fost înfiinţat în anul 930 în Thingvellir – locul unde placa tectonică europeană se separă de cea americană – pe riftul Atlanticului. Acesta, împreună cu Laguna Albastră (un loc unic în lume, datorită proprietăţilor vindecătoare ale apelor termale), Marele Geysir (cel mai faimos izvor fierbinte, ce aruncă apa la o înălţime de 59 de metri), Gullfoss – Cascadele Aurii- (cea mai mare cascadă a Europei, supranumită şi “Niagara Islandei”) sunt frumuseţile locale pe care gazdele le-au prezentat oaspeţilor români şi turci. Mai mult, le-au povestit despre vikingi, despre troli, despre viaţa pe un bulgăre de lavă îngheţat pe cel mai tânăr pamânt al Europei unde, deşi doar 1% din suprafaţă poate fi cultivată, există peste 5000 de ferme iar 15% dintre locuitori sunt fermieri. Pentru elevii şi profesorii de la Colegiul „Mihai Eminescu” din Bacău experienţa islandeză a fost, în egală măsură, o lecţie (sau, mai corect, un pachet de lecţii) dar şi o provocare. Următoarea mobilitate va avea loc în perioada 23 – 26 aprilie 2012 şi va fi găzduită de către Colegiul „Mihai Eminescu” din Bacău.

 

Adauga un comentariu

*