2011 poate fi caracterizat prin revenirea în scenă a muzicalităţii, graţie cântăreţei Adele, care a reuşit prin vocea ei remarcabilă să schimbe faţa industriei muzicale, dominată în ultimii ani de versuri minimaliste, mesaje facile şi o sexualizare exacerbată a videoclipurilor pieselor pop şi R&B.
Dacă în 2010, Lady Gaga, Rihanna, Britney Spears, Katy Perry şi Nicky Minaj au „monopolizat” incontestabil industria muzicală internaţională, câştigând zeci de trofee – atribuite în trecut unor artişti de prestigiu -, dominând topurile muzicale şi clasamentele vânzărilor de discuri, dar alegând să obţină aceste victorii mai puţin prin calitatea artistică a pieselor lor, ci mai mult prin atitudini care şochează, costume extravagante, piese cu mesaje minimaliste şi videoclipuri în care abundau scenele lascive şi invariabile peruci fosforescente (verzi, portocalii, albastre sau blonde), anul 2011 a adus cu sine o diminuare a acestei tendinţe, odată cu apariţia pe scena muzicală a cântăreţei britanice Adele, considerată de mulţi critici de specialitate drept „o gură de aer proaspăt”. Se părea că şi în acest an muzica pop va fi dominată de curentul pop-art. Superstarurile Beyonce, Rihanna şi Lady Gaga au lansat fiecare la începutul lui 2011 câte un album care întruchipa extravaganţa dusă până la paroxism, pe măsura costumelor purtate de aceste vedete pe scenă sau în videoclipuri. Katy Perry „s-a îmbarcat” într-un nu mai puţin extravagant turneu mondial- numit de unii în mod ironic „Candy Land” -, iar Nicki „Barbie” Minaj a abuzat în apariţiile ei publice de nenumărate peruci fosforescente. Pitbull şi Jennifer Lopez au încercat să impună pe piaţă o nouă formulă pop-rap, nu mai puţin lipsită de paiete, strasuri şi sexualizare exacerbată, iar până şi „veterana” Gloria Estefan a ales o casă de discuri hip-hop pentru a-i produce primul ei album din ultimii patru ani. Taylor Swift, supranumită „prinţesa versurilor de jurnal”, şi-a îndreptat tot mai mult atenţia spre Hollywood, iar cei trei cântăreţi din grupul Lady Antebellum, colegii ei de stil muzical (country), şi-au „împodobit” noul album cu gloss-ul influenţelor pop. Lil Wayne a ieşit din închisoare cu un album nou-nouţ, despre care s-a vorbit însă mai puţin decât despre pantalonii lui şocanţi cu imprimeuri de leopard. Întreaga lume muzicală părea îmbrăcată în costume multicolore şi căzută în robia videoclipurilor „conceptuale”. În multe privinţe, 2011 părea că va semăna cu o fotografie clasică a lui David LaChappelle, vopsită în culorile curcubeului şi cu un iz de filme SF. A apărut însă Adele… Cu o siluetă care este departe de a fi una standard în showbiz, Adele, o cântăreaţă cu o voce excepţională, a readus în muzica actuală acel sentiment de veridicitate, alegând să cânte în piesele ei despre fapte reale din viaţă, despre lucruri care contează, chiar dacă ele sunt triste, evitând zâmbele false cu iz de grimasă, ce abundă în videoclipurile unor starlete pop şi care, de cele mai multe ori, sunt într-o neconcordanţă flagrantă cu versurile pe care sunt „executate”.
Adele nu s-a ferit să vorbească despre suferinţele sale în dragoste, în melodii precum „Someone Like You” şi „Rolling in the Deep”, extrase de pe cel de-al doilea disc al ei, intitulat „21”. Acest material discografic, descris de editorii revistei Billboard drept un „recviem al despărţirii”, a fost compus după eşecul unei relaţii amoroase pe care a avut-o artista britanică, iar temele centrale ale albumului sunt iubirea, suferinţele în iubire şi nevoia de a-ţi continua viaţa după eşecul unei relaţii. De altfel, Adele a făcut istorie în topurile Billboard în 2011, devenind prima cântăreaţă care s-a impus în acelaşi an la categoriile „artista anului”, „cel mai bun album al anului” („21”) şi „cel mai bun single al anului” („Rolling in the Deep”). Adele, care a primit şase nominalizări la premiile Grammy din 2012, ce vor fi decernate pe 12 februarie, s-a impus şi la categoria „cea mai bună cântăreaţă”. Totodată, Adele a ocupat prima poziţie şi în topurile alcătuite de o altă revistă de prestigiu – Rolling Stone – clasându-se în fruntea topului albumelor pe 2011 şi în topul single-urilor pe 2011, graţie materialului discografic „21” şi piesei „Rolling In The Deep”, desemnate cel mai bun album al anului, respectiv cel mai bun single al anului. Talentul şi calitatea cântecelor artistei britanice au fost recunoscute nu doar de un grup restrâns de critici de specialitate, ci şi de public, acest aspect fiind evidenţiat prin vânzările spectaculoase de care s-au bucurat albumul „21” şi single-urile lansate de Adele în acest an. „21” este materialul discografic cu cele mai mari vânzări din secolul al XXI-lea în Marea Britanie şi cu cele mai mari vânzări din 2011 în Statele Unite (4,8 milioane de copii) şi din lume (13 milioane de unităţi).
TURNEE – ÎNCASĂRI – SPECTATORI
Orice an în care încasările din turnee au depăşit 736.421.586 de dolari poate fi considerat unul bun pentru industria muzicală. Această sumă uluitoare este marcată fără îndoială de încheierea istoricului turneu mondial „360°” al trupei irlandeze U2 – care s-a întins pe durata a trei ani -, ce a zguduit din temelii ideile preconcepute despre show-urile susţinute pe stadioane şi a schimbat pentru totdeauna principiile producţiei de spectacole, după ce a reuşit să adune peste 7 milioane de bilete vândute în toată lumea. După ce a ajuns la final, în luna iulie, „360°” a devenit turneul cu cele mai mari încasări şi cu cele mai multe bilete vândute din istoria industriei muzicale (736.421.586 de dolari şi 7,2 milioane de bilete). Acest turneu a generat 293,3 milioane de dolari şi a avut aproape 3 milioane de bilete vândute pe durata calendarului turneelor alcătuit de Billboard, care a început pe 1 noiembrie 2010 şi s-a încheiat pe 8 noiembrie 2011, ocupând astfel prima poziţie în clasamentul „Top 25 Tours” alcătuit de Billboard Boxscore în acest an.
Deşi „360°” se află într-o categorie proprie, ce pare inaccesibilă altora, prin prisma dimensiunii şi a încasărilor obţinute, principiile care au stat la baza acestui turneu – durată, destinaţii alese, calităţile muzicienilor şi a pieselor interpretate – sunt însă relevante pentru întreaga industrie a muzicii live. Faptul că astfel de cifre au putut fi obţinute, în condiţiile dificile ale unei recesiuni economice globale, reprezintă un „testament” pentru anii următori, ce atestă puterea pe care o deţine în continuare muzica interpretată live. Multe alte trupe şi muzicieni au reuşit performanţe notabile într-un an care a marcat fără îndoială o renaştere a industriei muzicii live. Printre aceştia se numără trupa americană Bon Jovi, care, în mod remarcabil, a reuşit să susţină cel mai mare turneu din istoria ei, graţie „The Circle Tour”. Acest turneu a obţinut încasări totale de 265 de milioane de dolari, dintre care 193 de milioane de dolari au fost obţinuţi în 2011, şi a vândut peste 1,8 milioane de bilete. Un element important care defineşte succesul trupei Bon Jovi este faptul că, spre deosebire de mulţi dintre confraţii din generaţia ei, formaţia americană nu este una nostalgică. Noile ei albume ajung în fruntea topului Billboard, piesele ei noi sunt difuzate la posturile de radio specializate în muzica contemporană şi o mulţime de fani tineri fredonează atât piesele ei noi, cât şi pe cele mai vechi. „Top 25 Tours” conţine un mix sănătos de genuri şi generaţii. Cele mai multe dintre numele prezente în acest clasament sunt cunoscute în lumea întreagă, însă un grup – trupa britanică Take That, reunită – i-a şocat pe mulţi observatori ai industriei muzicale, obţinând în 2011 încasări de 185 de milioane de dolari de la 1,8 milioane de spectatori plătitori de bilete. Aceste cifre spectaculoase se datorează în special show-urilor susţinute de Take That în Marea Britanie şi în câteva ţări europene. Un alt artist britanic care se află în eşalonul superior al acestui top – pe locul al patrulea – este fostul membru al trupei Pink Floyd, Roger Waters, care şi-a început turneul său conceptual – un omagiu adus emblematicului album „The Wall” – anul trecut şi l-a continuat în 2011. Potrivit Billboard Boxscore, acest turneu a generat încasări de 150 de milioane de dolari din 92 de concerte, la care au asistat 1,3 milioane de spectatori. Taylor Swift şi-a asigurat cu fermitate statul de membră a elitei muzicale prin prisma succesului obţinut în turnee, ocupând poziţia a cincea în „Top 25 Tours”. Turneul ei „Speak Now” a adus-o pentru prima dată pe piaţa muzicală internaţională şi a reprezentat, totodată, primul ei turneu care a inclus show-uri pe stadioanele din America de Nord. Cântăreaţa americană de muzică country a reuşit prin acest turneu să obţină încasări de aproape 97 de milioane de dolari şi a vândut peste 1,3 milioane de bilete. În Top 25 Tours din acest an, pe locurile următoare s-au clasat, în ordine, Kenny Chesney (încasări de 84,5 milioane de dolari din 55 de show-uri şi 1,1 milioane de bilete), Usher (încasări de 74,9 milioane de dolari din 73 de show-uri şi 922.327 de spectatori), Lady Gaga (încasări de 71,9 milioane de dolari din 45 de show-uri şi 745.735 de spectatori), André Rieu (încasări de 67,1 milioane de dolari din 102 show-uri şi 657.757 de spectatori) şi Sade (încasări de 53,1 milioane de dolari din 59 de concerte şi 588.693 de spectatori).