Ministerul Educaţiei şi Institutul Francez vor demara un amplu proiect în judeţul Bacău
„Programme franco-roumain de renouvellement de l’enseignement-apprentissage du français dans le système éducatif roumain”
În cadrul programului franco-român de modernizare a procesului de predare-învăţare a limbii franceze în sistemul educaţional românesc, judeţul Bacău a devenit judeţ pilot, fiind astfel desemnat de Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului pentru a promova predarea limbii franceze în unităţile şcolare româneşti şi de a sprijini profesorii de limba franceză, în modernizarea practicilor pedagogice, specifice acestei discipline. Programul, care va fi implementat de I.S.J. şi C.C.D. Bacău, se va desfăşura într-o primă etapă, în perioada 2012-2013, 15 judeţe pilot fiind desemnate pe întreg teritoriul României. După cum ne-a informat prof. Gabriel Stan, directorul C.C.D. Bacău, judeţele vor fi grupate în jurul a patru poli geografici: Bucureşti → judeţe pilot: Argeş, Bucureşti-Ilfov, Braşov, Constanţa; Cluj → judeţe pilot: Alba, Bistriţa Năsăud, Cluj, Maramureş, Sibiu; Iaşi → judeţe pilot: Bacău, Botoşani, Iaşi, Neamţ; Timişoara→ judeţe pilot: Arad, Dolj, Timiş. În fiecare judet pilot, o serie unităţi de învăţământ vor fi desemnate pentru aplicarea programelor şcolare pentru limba franceză, conform CECRL, dar şi cu scopul unei eventuale introduceri a acestor noi programe, începând cu anul şcolar 2012-2103. Unităţile de învăţământ pilot vor fi selectate de către responsabilii programului, respectiv inspectorul şcolar de limbă franceză şi directorul casei corpului didactic din fiecare judeţ nominalizat, astfel, avându-se în vedere buna expertiză a acestora în domeniul formării continue şi nu numai. Deja Ministerul Educaţiei şi Institutul Francez din România au stabilit modalităţile şi criteriile de selecţie ale acestor unităţi şcolare. Principalele obiective ale proiectului sunt: Coordonarea cadrelor didactice şi dinamizarea predării limbii franceze în cadrul unităţii de învătământ; Modernizarea practicilor pedagogice a profesorilor de limba franceză, prin experimentarea perspectivei acţionale în activităţile educative; Integrarea unei politici de promovare a limbilor străine şi a multligvismului în proiectul de dezvoltare instituţională; Favorizarea accesului elevilor şi a profesorilor la resurse documentare în limba franceză prin Centrele de Documentare şi Informare (CDI); Ameliorarea nivelului performanţei lingvistice a elevilor şi a rezultatelor acestora la testele naţionale şi certificările internaţionale (DELF); Dezvoltarea activităţilor şcolare (disciplinare şi transdisciplinare) inovatoare, a activităţilor extraşcolare şi a parteneriatelor educative, care încurajează exersarea şi dezvoltarea competenţelor lingvistice ale elevilor în limba franceză. Totodată, proiectul îşi mai propune îndrumarea metodologică a profesorilor de limba franceză, îndrumare care va fi asigurată de către formatorii din program, prin ateliere şi schimburi între formator şi profesorii din unităţile şcolare pilot – lecţii deschise în cadrul unităţilor de învăţământ din care provin formatorii, asistenă la clasă în cadrul şcolilor pilot, elaborarea comună de fişe pedagogice şi sprijin în realizarea evaluărilor, prin schimburi de bune practici – intervenţii şi prezentări realizate de către formatori şi de către profesorii unităţilor şcolare pilot, în cadrul cercurilor pedagogice organizate la nivel local de către inspectoratul şcolar, dar şi dotarea cu diferite resurse pedagogice, precum manuale, lucrări de referinţă, fond documentar pentru elevi şi realizarea în CDI-uri a unor „valize pedagogice”, cu resurse documentare identificate în funcţie de nivelul de competenţă lingvistică a elevilor. „Casa Corpului Didactic „Grigore Tabacaru” Bacău, în calitate de principal responsabil, coordonator şi evaluator a activităţilor C.D.I.-urilor la nivel judeţean, îşi asumă pe deplin statutul de organizator al acestui proiect, totodată fiind onorată de această nominalizare, ne-a declarat prof. Gabriel Stan, directorul C.C.D. Bacău. Nouă ne va reveni importanta misiune de a organiza stagii de formare continuă, adresate cadrelor didactice din unităţile de învăţământ pilot din cadrul programului”. De asemenea, la nivelul fiecărui pol geografic se vor încheia parteneriate cu un liceu bilingv francofon din regiune, parteneriate care vor înlesni schimburi între profesorii de limba franceză din cele două unităţi şcolare şi activităţi comune în limba franceză adresate elevilor, cum ar fi: concursuri, proiecte interdisciplinare, animaţii, vizite/schimburi şcolare cu elevii. Proiectul mai urmăreşte dezvoltarea de activităţii extracurriculare pentru elevi – şcoli de vară, ateliere de creaţie etc., identificarea de profesori stagiari – francofoni nativi, asistenţi Comenius, voluntari internaţionali, identificarea unor parteneriate educative cu Franţa şi ţările francofone, pentru a participa la schimburile şcolare şi a găzdui elevi români în Franţa, schimburi de profesori, sprijin în formarea continuă a profesorilor de limba franceză din unităţile de învăţământ pilot, dar şi susţinerea activităţilor extracurriculare din aceste unităţi şcolare.