Programul „Project Citizen”, editia 2012, la final

In amfiteatrul Colegiul Naţional “Ferdinand I“ Bacau a avut loc jurizarea concursului local de proiecte ale elevilor, realizate în cadrul programului naţional “Democraţia participativă. Project Citizen”. Evenimenul a marcat totodată şi finalizarea programului de formare continuă, destinat profesorilor, Project Citizen / Proiectul Cetăţeanul, organizat pentru al doilea an şcolar consecutiv, de Casa Corpului Didactic „Grigore Tabacaru” Bacău şi avizat de Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului.  Project Citizen/ Proiectul Cetăţeanul este o metodă inovativă de predare a educaţiei civice, bazată pe studierea unei probleme a comunităţii locale, ce presupune o politică publică şi care este aleasă spre studiere de către elevi. Implementarea metodei în România se face sub coordonarea Institutului Intercultural Timişoara, în cadrul programului CIVITAS – un program de schimburi internaţionale în domeniul educaţiei civice, iniţiat şi coordonat de Florida Law  Related Education şi Center for Civic Education din S.U.A.            Programul CIVITAS este un program de schimburi internaţionale în domeniul educaţiei civice, iniţiat şi coordonat de Center for Civic Education, Calabasas, California, S.U.A., finanţat şi implementat cu sprijinul  Departamentului de Educaţie al S.U.A.  Reţeaua CIVITAS implică mai multe parteneriate între state federale din S.U.A. şi ţări, din diferite părţi ale lumii, în general state cu “democraţii emergente”. Reprezentantul în România al reţelei Civitas, este Institutul Intercultural Timişoara.  Aşadar, România este integrată într-un parteneriat, ce include Florida, Texas, Mississippi şi Ungaria. Coordonarea parteneriatului este asigurată de Florida Law Related Education Association, ceilalţi parteneri fiind State Bar of Texas  Law Related Education Program, Mississippi State University şi Civitas Ungaria. Aplicarea metodei Project Citizen/ Proiectul Cetăţeanul a început în România, în anul 2002, în şcoli din Timiş, Bucureşti şi Iaşi, dar interesul manifestat de elevi şi profesori a determinat extinderea proiectului în tot mai multe judeţe, intenţionându-se implementarea lui la scară naţională, ceea ce s-a şi întâmplat între timp. Proiectul se derulează în baza unui protocol de colaborare între Ministerul Educaţiei şi Institutul Intercultural din Timişoara.Scopul acestuia este înţelegerea de către elevi a faptului că cetăţenii trebuie să se implice activ în procesul de construire a politicilor publice, deciziile democratice presupunând consensul cetăţenilor şi al autorităţilor publice.  Obiectivul general al proiectului urmăreşte formarea competenţelor de participare activă a elevilor în procesul de adoptare a deciziilor de către autorităţile publice locale sau centrale, ceea ce va favoriza  inserţia lor socială după absolvirea liceului.Dintre obiectivele specifice amintim:înţelegerea conceptelor fundamentale prevăzute în programa de educaţie civică, ceea ce va contribui la îmbunătăţirea statutului şi calităţii educaţiei civice în şcoală;promovarea unor valori (drepturi individuale, binele comun, dreptatea, toleranţa, egalitatea) şi a unor principii (democraţia participativă, statul de drept, separaţia puterilor, echilibrul puterilor, drepturile minorităţilor), care să asigure funcţionarea societăţii democratice şi prosperitatea comunităţii locale;înţelegerea de către elevi a proceselor şi mecanismelor de luare a deciziilor; monitorizarea şi influenţarea politicilor publice în comunitatea locală;formarea deprinderilor de bază, intelectuale, de relaţionare şi participare, necesare elevilor pentru a deveni cetăţeni responsabili şi activi;dezvoltarea deprinderilor eficiente de comunicare, cooperare, negociere, gestionare a conflictelor, stabilirea consensului, acceptarea compromisului, care încurajează integrea socială;formarea unor atitudini şi trăsături de caracter favorabile participării civice (responsabilitate individuală şi colectivă, autodisciplină, perseverenţă, iniţiativă, curaj, respectarea drepturilor celorlalţi, atitudine deschisă, ataşament faţă de comunitate, compasiune, implicare, orientare spre binele public etc) ;dezvoltarea şcolii ca un centru de resurse comunitare, îmbunătăţirea imaginii unităţii şcolare la nivelul comunităţii şi a relaţiilor dintre şcoală şi autorităţile locale.Proiectul Cetăţeanul îi scoate pe elevi din lumea şcolii, introducându-i în viaţa reală, în universul problemelor şi politicilor publice şi în arena luării deciziilor importante pentru comunitate. Astfel, elevii înţeleg mai uşor mecanismele funcţionării instituţiilor publice, jocul politic şi consecinţele acestuia, pentru destinul unui popor. La această vârstă, elevii sunt preocupaţi să înţeleagă realitatea economică şi modul în care deciziile politice le pot schimba viaţa.Din perspectivă didactică, Project Citizen-Proiectul Cetăţeanul s-a finalizat prin realizarea de către elevii unei clase, coordonaţi de un profesor, a unui portofoliu, care vizează soluţionarea unei probleme concrete a comunităţii.În cadrul concursului  au fost prezentate şi premiate următoarele proiecte:„Prevenirea şi combaterea fumatului în Colegiul Economic ”Ion Ghica” Bacău”, clasa a IX-a B, Colegiul Economic ”Ion Ghica” Bacău, prof. Mihaela Atodiroaiei;„Foişorul elevilor”, clasa a X-a B1, Colegiul Tehnic „Gheorghe Asachi” Oneşti, prof. Ecaterina Sovejanu;„Şcoala adopta un căţel!”, clasa a VII-a A, Şcoala cu Clasele I-VIII „Spiru Haret” Bacău, prof. Ramona Cioarec; „Abuzul de alcool şi tutun la copii şi adolescenţi”, clasa a VII-a, Şcoala cu Clasele I-VIII Găiceana, prof. Ioan Cristinel Albu;„Un mediu curat, o viaţă sănătoasa!”, clasa a IV-a, Şcoala cu Clasele I-VIII Găiceana, prof. Claudia Albu; „Insuficienţa locurilor de parcare în Municipiul Bacău”, clasa a X-a B, Colegiul Naţional “Ferdinand I” Bacău, prof. Lucica Ciupercă;„Valorificarea deşeurilor”, Şcoala cu Clasele I-VIII Baraţi, comuna Margineni, prof. Iulia Vrînceanu; „Un mediu curat, o viaţă sănătoasă!”, clasa a VI-a A, Şcoala cu Clasele I-VIII Găiceana, prof. Carmen Ivan; „Sănătatea publică”, clasa a X-a A, Colegiul Naţional “Ferdinand I”, Bacău, prof. Opincariu Florina;„Reamenajarea şi modernizarea parcului din comuna Faraoani”, clasa a VII-a A, Şcoala cu Clasele I-VIII Nr. 1. Faraoani, prof. Costela Vrânceanu;„O lăbuţă salvată, o comunitate curată!”, clasa a VII-a E, Şcoala cu Clasele I-VIII „Al. I. Cuza” Bacău, prof. Margareta Monica Andrei;„Violenţa în şcoală”, clasa a XI–a G, Colegiul Tehnic “Anghel Saligny” Bacău, prof. Maria Irina Dromereschi;„Minte sănătoasă în corp sănătos”, clasa  I B şi clasa a II-a B, Şcoala cu Clasele I-VIII Găiceana, prof. Ionel Buzdugan şi prof. Adina Carmen Buzdugan;„Aruncarea deşeurilor/protejarea mediului”, clasa a III-a B, Şcoala cu Clasele I-VIII Găiceana, prof. Valentin Ţicloş.Juriul a fost format din prof. Lucica Ciupercă, coordonatorul la nivel judeţean al Proiectului Citizen şi din profesorii formatori Monica Andrei şi Florina Opincariu, precum şi din elevi, care au participat la concursul de proiecte din anul şcolar precedent. Datorită implicării în acest proiect, elevii şi profesorii participanţi au primit certificate din partea Institutului Intercultural Timişoara şi a Casei Corpului Didactic „Grigore Tabacaru” Bacău.  “Atât competiţia, cât şi Proiectul „Cetăţeanul” sunt susţinute de Institutul Intercultural Timişoara, în parteneriat cu  Centrul Regional de Resurse pentru Educaţia Civică, din cadrul Casei Corpului Didactic Bacău, care este coordonat de prof. Lucica Ciupercă”, a declarat prof. Gabriel Stan, directorul C.C.D. Bacău.

 

 

Adauga un comentariu

*