În urma unui control tematic desfășurat de comisarii C.J.P.C. Bacău în luna iunie 2011 la instituțiile financiare nebancare care oferă credite consumatorilor în incinta marilor lanțuri de magazine s-a întocmit un proces verbal de constatare a contravenției prin care o instituție financiară nebancară, fosta EFG RETAIL SERVICES IFN S.A. , actualmente ERB RETAIL SERVICES IFN S.A., a fost sancționată cu o amendă contravențională în valoare de 92 000 lei. S-au aplicat 5 sancţiuni contravenţionale : 1 avertisment pentru încălcarea prevederilor art. 9³ din O.G. 21/1992 cu modificările ulterioare, o amendă în valoare de 50 000 lei pentru încălcarea prevederilor OUG 113/2009 modificată prin L. 197/2010 şi OUG 42/2011 art. 133 alin. 1, 2 amenzi în valoare de 40 000 de lei pentru încălcare prevederilor art. 36 şi 38 din O.U.G. 50/2012 modificată prin L. 288/2010 şi o amendă în valoare de 20 000 lei pentru încălcarea prevederilor art. 7 litera c) a patra liniuţă din O.G. 21/1992 cu modificările şi completările ulterioare ( această sancţiune a fost achitată în 48 de ore – 1000 lei). Prevederile contractului pe care aceasta urma să-l încheie cu consumatorii prezentau abateri de la Regulamentul BNR 6/2006, de la prevederile O.U.G. 50/2012 modificată prin L. 288/2010, de la prevederile O.G. 21/1992 cu modificările și completările ulterioare, dar și de la prevederile OUG 113/2009 modificată prin L. 197/2010 şi OUG 42/2011. În contractul care a fost analizat de comisarii C.J.P.C. Bacău se menţiona că creditorul nu răspunde pentru pierderile suferite de deţinător (inclusiv utilizatorii săi, dacă este cazul) la plăţile cu un instrument de plată electronică, iar în Regulamentul BNR 6/2006 este precizat că emitentul cardului este răspunzător pentru pierderile suferite de deţinător (inclusiv utilizatorii săi, dacă este cazul) la plăţile cu un instrument de plată electronică faptă care a fost sancţionată prin art. 7 litera c) a patra liniuţă din O.G. 21/1992 cu modificările şi completările ulterioare. În contract apărea menţionat că se încasează comision de administrare lunar şi penalitate plată întârziată, dar în art. 36 aliniatul 1 din OUG 50/2010 modificată prin L 288/2010 este precizat că trebuie încasat comision de administrare credit sau comision de administrare cont curent şi dobândă penalizatoare. În art. 38 alin. 1 aliniatul (1^1) din OUG 50/2010 modificată prin L. 288/2010 se menţionează că rambursarea creditelor se poate face în două moduri: prin rate egale (anuităţi) sau prin rate descrescătoare, iar consumatorul are dreptul să aleagă modalitatea prin care doreşte să ramburseze creditul. În contract se precizează doar număr de rate : 12 fără a se specifica şi modalitatea pe care a ales-o consumatorul: rambursare prin rate egale (anuităţi) sau prin rate descrescătoare. OUG 113/2009 cu modificările şi completările ulterioare prevede că plătitorul plăteşte 50 de euro în situaţia în care nu a acţionat în mod fraudulos şi nu şi-a încălcat cu intenţie obligaţiile ce-i revin în temeiul art. 124. EFG RETAIL menţionează că deţinătorul suportă pierderi de 50 de euro dacă nu a acţionat în mod fraudulos sau suportă pierderi de 50 de euro dacă şi-a încălcat fără intenţie obligaţiile ce-i revin. În Contract nu s-a găsit nimic specificat despre nivelul peste care nu poate fi majorată dobânda aşa cum este prevăzut art. 93 lit. g) pct. 2 din OG 21/1992 cu modificările şi completările ulterioare. În temeiul art. 88 alin 1 litera c din OUG 50/2010 cu modificările şi completările ulterioare agentul constatator a dispus ca sancţiune contravenţională complementară aducerea contractului în conformitate cu prevederile legale în termen de 15 zile. Pentru această sancţiune complementară s-a primit adresă scrisă că au luat decizia de a aduce contractul în conformitate cu prevederile OUG 50/2010 cu modificările şi completările ulterioare. Sancţiunea contravenţională aplicată în baza prevederilor OG 21/1992 cu modificările şi completările ulterioare în cuantum de 1000 lei a fost achitată în 11.07.2011. Procesul verbal de constatare a contravenției a fost imediat contestat în instanță printr-o casă de avocatură din București şi a făcut obiectul dosarului nr. 11788/180/2011. La Judecătoria Bacău prin sentința nr. 8583 / 02.11.2012 procesul verbal de constatare a contravenției a fost anulat, iar la Tribunalul Bacău prin hotărârea nr. 1669/17.12.2013, Secţia de Contencios Administrativ şi Fiscal, plângerea a fost respinsă şi hotărârea a rămas definitivă şi irevocabilă. În perioada 13.01.2014 – 23.01.2014 se desfăşoară un contzrol tematic privind respectarea prevederilor legale din domeniul protecţiei consumatorilor la încheierea contractelor de credit de consum în cazul achiziţionării de produse de la comercianţi cu plata în rate. În acest control se urmăreşte respectarea prevederilor L 363/2007 cu modificările ulterioare, O.U.G. 50/2012 modificată prin L. 288/2010, O.G .21/1992 cu modificările şi completările ulterioare. Se urmăreşte dacă se face informarea precontractuală a consumatorilor, tarifele, comisioanele care se încasează, informarea consumatorilor în cazul modificării dobânzii, respectarea prevederilor legale cu privire la dreptul de rambursare anticipată, modul de calcul DAE, respectarea prevederilor legale la materialele publicitare referitoare la achiziţionarea produselor prin intermediul cardurilor de credit.
Comisar Şef Adj. Alin George NĂSTASĂ