Liberalul Marius Obreja, vicepreşedinte al Senatului, a solicitat joi ca aeronava scoasă la vânzare de Finanţele Publice Bacău, care a aparţinut unei companii indiene şi care nu a putut fi vândută după cel puţin şase licitaţii, să devină avionul pentru demnitari, folosit de premier şi preşedinte.
Propunerea lui Obreja a venit după o dezbatere amplă la finalul anului trecut pe tema avionului destinat vizitelor demnitarilor în străinătate.
„Începând din luna noiembrie a anului trecut, Guvernul avea în curtea lui – şi are şi acum în curtea lui – o aeronavă perfect capabilă să îndeplinească aceste atribuţiuni, şi nici măcar nu este ascunsă, ci este publică. Ea este în hangarele Aerostar Bacău. Din informaţiile colaterale pe care le am, aeronava este chiar în bună stare. (…) Se află la Bacău, indisponibilizată şi scoasă la vânzare de finanţele publice române. Nedumerirea mea este de ce nu s-a explorat această pistă de procurare a aeronavei cu destinaţie specială, la care costurile ar fi extraordinar de scăzute, chiar minime de dotare şi pregătire pentru situaţiile speciale la care ar fi supusă. Este încă un exemplu de cât de prost poate uneori statul să gestioneze, să administreze o problemă dată”, a declarat Obreja.
Senatorul PNL a precizat că procedurile pentru transferul aeronavei nu sunt foarte complicate.
Obreja a fost întrebat dacă s-a documentat asupra condiţiilor pe care aeronava trebuie să le îndeplinească şi asupra costurilor de dotare a acesteia.
„Nu am făcut-o, în schimb aeronava este în utilizare în Europa şi în lume, atât la companii civile, cât şi la companii militare, având capabilităţi de aeronavă multifuncţională. Ea este utilizată de terţi şi exact cu această destinaţie, pentru demnitari”, a mai afirmat senatorul PNL, menţionând că a fost folosită de miniştri din India.
El a susţinut că aeronava a fost adusă la reparaţii în 2009, la Aerostar Bacău, fiind proprietatea unei companii indiene deţinute de un ministru în Guvernul indian, companie care a intrat în insolvenţă, după care a fost preluată de finanţele publice, care au încercat vânzarea acesteia.
Senatorul PNL a precizat că în formula iniţială cheltuielile pentru o nouă aeronavă pentru demnitari se ridicau la peste 50 de milioane de lei, iar în formula prezentată de el aceste costuri ar scădea cu 90%.
El menţionat că marca aeronavei este Bae Avro RJ 70, de producţie britanică, anul de fabricaţie al acesteia fiind 1996 sau 1997.
Aeronava de pasageri scoasă la vânzare în 14 martie de Finanţele Publice Bacău nu a fost cumpărată nici la a şasea licitaţie organizată până la acel moment, în condiţiile în care niciun potenţial cumpărător nu s-a arătat interesat să plătească 3,3 milioane lei pentru avionul de 70 de locuri.
Administraţia Judeţeană a Finanţelor Publice (AJFP) Bacău nu a reuşit să vândă nici la a şasea licitaţie aeronava de pasageri abandonată în favoarea statului român la mijlocul anului trecut de o companie din India.
Chiar dacă preţul de vânzare a scăzut la aproape un sfert faţă de cel stabilit iniţial de către evaluatori, respectiv 3,3 milioane de lei, niciun potenţial cumpărător nu s-a arătat interesat nici măcar să se înscrie la licitaţie.
„Comisia de licitaţie în cazul acestui obiectiv va analiza dacă se impune organizarea unei noi licitaţii. Este posibil să se facă şi o reevaluare a preţului avionului, având în vedere că până acum nu au existat ofertanţi”, a declarat corespondentului MEDIAFAX purtătorul de cuvânt al AJFP Bacău, Adrian Anghel.
Aeronava de pasageri scoasă la licitaţie are o capacitate de 70 de locuri şi a fost preluată de AJFP Bacău în luna august 2013 de la Compania MDLR Airlines din India. În fapt, compania indiană a abandonat avionul la societatea Aerostar Bacău, unde o adusese pentru efectuarea unor reparaţii.
Aceasta este cea de-a doua aeronavă scosă la licitaţie de Finanţele Publice Bacău, după ce, în 2012, a vândut un alt avion de pasageri unei firme din Prahova, cu suma de 360.000 de lei.
Guvernul român a sistat negocierile cu Executivul italian pentru achiziţionarea unei aeronave destinate demnitarilor şi vrea să cumpere pentru astfel de zboruri speciale un avion tip Airbus 318 de la compania naţională Tarom, au declarat agenţiei MEDIAFAX surse oficiale, la jumătatea lunii martie.
Potrivit surselor, reprezentanţii Guvernului au început deja discuţiile în acest sens cu cei ai Tarom.
Prin această operaţiune de vânzare, costurile aferente aeronavei vor fi scăzute din contabilitatea operatorului aerian.
În luna noiembrie, premierul Victor Ponta a dispus constituirea unei comisii interministeriale care să negocieze cu Guvernul italian achiziţionarea unei aeronave pentru demnitari, după ce oficialii Guvernului au arătat că România este singura ţară din Uniunea Europeană care nu are aeronavă oficială, iar Executivul de la Bucureşti trebuie să închirieze o aeronavă de dimensiuni mai mari de la Tarom, ceea ce ridică foarte mult costul deplasărilor.
Pe fondul discuţiilor legate de costuri, preşedintele Traian Băsescu a declarat, în primăvara anului trecut, că nu va mai utiliza aeronava pusă la dispoziţie de Tarom pentru vizitele sale externe şi că, atunci când va avea nevoie de un avion, va închiria în regim charter de la o companie străină, iar premierul Victor Ponta a folosit în unele deplasări curse de linie sau aeronava militară Spartan.
În luna august, Guvernul a aprobat, prin ordonanţă de urgenţă, achiziţionarea unei aeronave pentru înalţi demnitari, preşedintele Comisiei pentru apărare din Senat, Corneliu Dobriţoiu, precizând atunci pentru MEDIAFAX că suma totală necesară achiziţionării în leasing a aeronavei se ridică la 56 de milioane de euro.
La data adoptării ordonanţei, premierul Victor Ponta declara că Guvernul şi-a propus să achiziţioneze o aeronavă de 12 locuri pentru a fi folosită în deplasările oficiale de către preşedintele României, prim-ministru, preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi miniştri.
Sursa: www.realitatea.net