Guvernul va lansa în luna noiembrie programul „Prima maşină“ prin intermediul căruia îşi propune să sprijine achiziţia de autoturisme noi cu credite bancare garantate de stat. Autorităţile îşi propun astfel, pe lângă achiziţia de autoturisme noi, mai sigure şi mai puţin poluante, stimularea producţiei locale de autoturisme, estimându-se că proiectul va genera vânzarea a 20.000 de unităţi anual, după cum a declarat ministrul economiei, domnul Constantin Niţă.Prima maşină“ este destinat în principal tinerilor cu vârste cuprinse între 18 şi 35 de ani, care vor avea prioritate, dar şi altor categorii de vârstă, şi vizează emiterea de garanţii de stat pentru creditele contractate de beneficiari în vederea achiziţiei de autoturisme noi. Garanţia statului va acoperi maximum 50% din valoarea creditului acordat în cadrul programului, diferenţa fiind reprezentantă de autoturismul achiziţionat. Valoarea creditului va fi de maximum 50.000 de lei plus TVA, la care se adaugă costul poliţei CASCO pentru primul an. Băncile vor solicita beneficiarului un avans minim cuprins între 5% şi 10% din valoarea creditului, iar costul total al finanţărilor garantate de stat nu va depăşi ROBOR la 3 luni plus o marjă de 3%. Durata maximă a perioadei de creditate va fi de 84 de luni, iar maşina nouă poate fi atât din producţia internă, cât şi din import. Niţă a apreciat că pentru o maşină de 13.000 de euro achiziţionată prin acest program rata lunară va fi de 150 euro. Pe de altă parte, ministrul economiei a precizat că nu va fi posibilă achiziţia de maşini prin acest program mai scumpe decât plafonul stabilit, la care clientul să acopere diferenţa. Prevederile acestui program vor fi cuprinse într-un proiect de act normativ care va fi analizat de Guvern în această săptămână, într-o primă lectură, va fi aprobat săptămâna viitoare şi va deveni operaţional la 1 noiembrie.Cei doi producători auto din România, Dacia şi Ford, apreciază că programul „Prima maşină“ este unul util. „Am participat la pregătirea acestui program şi consider că este un instrument nou, menit să reanime piaţa automobilelor noi“, a declarat Constantin Stroe, membru CA la Automobile Dacia şi preşedintele Asociaţiei Constructorilor de Automobile din România (ACAROM). Totuşi, Asociaţia Producătorilor şi Importatorilor de Automobile din România (APIA) apreciază că plafonul de 50.000 de lei pe care l-a stabilit Ministerul Economiei în programul „Prima maşină“ nu va fi suficient, iar unele mărci de maşini nu se vor încadra în acest program. „Faţă de derularea programului, credem că vor mai fi probabil unele ajustări, unele corecţii, cum s-a întâmplat şi cu «Prima casă». Credem că trebuie avut în vedere ca programul să nu afecteze din punct de vedere concurenţial piaţa, sunt totuşi mărci care nu intră doar în această limită. Este totuşi un program util în condiţiile în care accesul la credite a fost destul de dificil în ultimii ani“, a spus Marius Tudor, secretarul general al Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Autovehicule (APIA). Vânzările de autovehicule noi au înregistrat în 2013 al şaselea an consecutiv de scădere, ajungând la nivelul din urmă cu 13 ani, respectiv circa 82.000 de unităţi, după un regres de 6,3%, în ciuda unui semestru doi în care livrările au fost pe plus, potrivit APIA.