Palatul Copiilor Bacău a participat la o întrunire internaţională Comenius din Bulgaria

Un cadru didactic şi patru eleve de la Palatul Copiilor Bacău au luat parte la cea de-a cincea întâlnire de lucru din cadrul proiectului multilateral Comenius ”Biodiversity Conservation The Only Path To Our Survival”, ce a avut loc în perioada 3-7 noiembrie la liceul de limbi străine ”Gimnazia za chuzhdi ezici „Vasil Levski”, din oraşul Burgas (Bulgaria). Palatul Copiilor din Bacău este partener în cadrul acestui proiect cu instituţii de învăţământ din Grecia, Ungaria, Slovacia, Turcia, Bulgaria şi Polonia. Obiectivul acestei întâlniri a fost cunoaşterea nemijlocită a formelor de viaţă sălbatică din zonele naturale ale ţării gazdă, a modului în care se conservă biodiversitatea în aceste locuri şi schimbul de bune practici în domeniul protejării mediului. De asemenea, cunoaşterea reciprocă şi schimburile interculturale prilejuite de întâlnirea elevilor şi cadrelor didactice din atâtea ţări reprezintă un plus din punctul de vedere al integrării acestor viitori cetăţeni în marea familie europeană.  Echipa băcăuană care s-a deplasat la Burgas a fost formată din cinci persoane: prof. Dumea Nela – coordonatorul de proiect şi patru eleve: Coman Andreea, Comoraşu Olivia, Tiron Ioana-Larisa, Bîrzu Aida. S-au făcut multe drumeţii în natură, pentru observaţii asupra florei şi faunei specifice acestor locuri. La observatorul construit şi gestionat de Societatea Ornitologică Bulgară s-a realizat o reuşită sesiune de bird watching. Fiecare participant la activitate a avut propriul său binoclu sau telescop cu ajutorul căruia a putut urmări egrete, cormorani, lebede, chire de baltă sau coloratul kingfish (Ispidina picta) în teritoriul rezervaţiei naturale Poda. Deoarece Burgas este un oraş al mării, fiind situat pe malul Mării Negre, multe din activităţile outdoor au fost realizate pe ţărmul mării. S-au făcut observaţii asupra tipului de scoici întâlnite pe cel mai sudic ţărm al Mării Negre, s-au însuşit cunoştinţe teoretice asupra speciilor de delfin ce se găsesc în aceste ape. Drumeţia din pădurea Strandja a prilejuit efectuarea de observaţii asupra speciilor de plante protejate dar şi asupra speciilor relicte existente aici. Atingerea gurii de vărsare a râului Ropotam în mare a fost punctul terminus al acestei drumeţii printr-o pădure ”stranie” (traducerea numelui – Strandja Mountain). Straniu era faptul că munţii erau de fapt dune de nisip (acoperite pe alocuri de vegetaţie), copacii erau din specii ancestrale, neevoluate (relicte) iar spinoasele tufe de Ruscus Aculeatus nu lăsau drumeţii să admire în voie peisajele, necesitând o atenţie deosebită. De asemenea, deosebit a fost şi faptul că drumul şerpuia prin pădure ca deodată să fii surprins că ai ajuns pe ţărm, pentru ca imediat să te afunzi din nou în pădurea ”stranie”. Un meşteşug al acestor locuri este obţinerea sării prin evaporarea repetată, în trepte, a apei sărate. ”Am aflat cum se obţine mult lăudata sare de mare vizitând muzeul sării de la Pomorie. Tot aici am făcut o nouă sesiune de bird watching, mulţimea de păsăret prezentă aici demonstrând bogăţia piscicolă a zonei, în ciuda faptului că ne aflam pe un lac deosebit de sărat”, a spus Andreea Coman, participantă la întâlnirea de la Burgas. Oraşele staţiuni Sozopol, Nessebar precum şi Muzeul Etnografic din Burgas au fost vizitate pe parcursul întâlnirii de lucru şi au reprezentat prilejuri de cunoaştere a trecutului acestor locuri, a obiceiurilor care se păstrează pe aceste meleaguri. Multitudinea speciilor de floră şi faună a putut fi observată şi indoor, în interiorul Muzeului de Ştiinţe ale Naturii care a fost vizitat în grup. Un punct deosebit al întâlnirii a fost participarea la activităţi didactice în şcoala gazdă. Elevii oaspeţi au participat la lecţii de literatură (la care elevii gazde pregătiseră studii despre scriitori contemporani de succes din ţările partenere – Mircea Cărtărăscu în cazul ţării noastre), au realizat creaţii hand-made cu materiale reciclabile şi din natură. Dezbaterea pe tema ”Grădina zoologică este o închisoare pentru animalele sălbatice sau nu?” a stârnit vii discuţii şi controverse şi a permis tragerea de concluzii pertinente. ”Elevii implicaţi în dezbatere şi-au îmbunătăţit abilităţile de comunicare  în limba proiectului, stimulaţi fiind de exprimarea ideilor lor”, a mai spus Bârzu Aida, care a participat cu succes la această activitate, alături de celelalte eleve de la Palatul Copiilor. Schimbul de bune practici a atins un nivel superior atunci când fiecare partener a făcut schimb de piese de ierbar cu ceilalţi parteneri de proiect. Astfel că, după această întâlnire, fiecare şcoală va păstra la loc de cinste specii de floră culese din ţările partenere, realizate de elevii din proiect. Reuşita întâlnirii a fost una evidentă, elevii despărţindu-se cu greu de prietenii pe care şi i-au făcut aici. S-au făcut promisiuni de păstrare a legăturilor începute şi de vizite suplimentare după terminarea proiectului. Proiectul a fost aprobat în sesiunea iulie 2013 de către ANPCDEFP in cadrul programului Comisiei Europene LLP (Învăţare pe tot parcursul vieţii) – subprogramul Comenius şi se derulează în perioada septembrie 2013 – iulie 2015. Această comunicare reflectă numai punctul de vedere al autorilor şi Comisia nu este responsabilă pentru eventuala utilizare a informaţiilor pe care le conţine.

Prof.dr. Nela Dumea

 

Adauga un comentariu

*