Casa Corpului Didactic „Grigore Tabacaru” Bacău relansează programul de formare continuă „Managementul proiectelor educaţionale”, avizat de Ministerul Educaţiei. Acesta se desfășoară la Colegiul „Henri Coandă” Bacău, unde sunt așteptate peste 100 de cadre didactice.
Organizatorii estimează că cel puțin 25% din numărul acestora, vor reuşi să conceapă proiecte/programe, odată cu accesarea fondurilor nerambursabile, puse deja la dispoziţie de Ministerul Educaţiei, dar şi de finanţatori externi, precum Uniunea Europeană, prin Erasmus +.
Cursul este coordonat şi susţinut de prof. Dumitru Ficuţă, formator al CCD Bacău şi de prof. dr. Emil Lazăr, de la Şcoala Gimnazială ”Zaharia Stancu” Roşiorii de Vede – Teleorman.
Erasmus+ oferă oportunităţi pentru elevii din învăţământul vocaţional (şcoli profesionale, licee şi şcoli postliceale) şi pentru ucenici, de a se forma profesional şi/sau de a dobândi experienţă la locul de muncă, experienţă care să le permită, de asemenea, dezvoltarea de noi abilităţi şi competenţe de comunicare într-o limbă străină.
Totodată, Erasmus+ oferă profesioniştilor din domeniul educaţiei profesionale, posibilitatea de a învăţa noi metode de predare şi formare în străinătate, precum şi posibilitatea de a dezvolta reţele internaţionale cu alte instituţii de învăţământ şi de formare profesională, informează un comunicat de presă al Agenţiei Naţionale pentru Programe Comunitare în Domeniul Educaţiei şi Formării Profesionale (ANPCDEFP) – instituţia care gestionează programul Erasmus+ în România și finanţează proiecte în următoarele domenii: educaţie şcolară, formare profesională, învăţământ superior, educaţia adulţilor şi tineret. Informatii suplimentare pot fi regasite în revista lunară a Agenției, Info Altfel, http://www.anpcdefp.ro/avertimail/2015/decembrie/Avertimail_12.html, care este actualizată periodic.
În contextul învățământului modern, elaborarea şi managementul proiectelor, la nivelul instituţiilor şcolare, reprezintă una dintre priorităţile majore în dezvoltarea practicilor educaţionale.
Managementul proiectului a devenit o problemă omniprezentă în activitatea educaţională, la orice nivel de şcolaritate. Acesta, în cadrul cursului, este abordat într-o manieră generalizatoare şi integratoare, cu referinţe interdisciplinare vaste, atât în domeniul ştiinţelor educaţiei, cât şi al tipurilor de management.
Scopul programului urmărește implementarea unui sistem de valori ştiinţifico-practice, referitoare la conceperea proiectelor educaţionale, capabil să răspundă problematicii educaţionale complexe, care caracterizează condiţiile socio-economice prin care trece ţara noastră, odată cu aderarea la Uniunea Europeană.
Dintre obiectivele acestui curs de perfecţionare, amintim:
- educarea formală a grupului ţintă despre rolul şi importanţa proiectelor educţionale din perspectiva comunităţii;
- stabilirea şi fixarea structurii matriceale a proiectelor educaţionale;
- identificarea celor mai fezabile, aplicabile şi originale idei/probleme, care vor sta la baza viitoarelor propuneri de proiecte educaţionale.
Proiectele educaţionale reprezintă a priori o cale de rezolvare a problemelor din sistem, cu care se confruntă învăţământul românesc acum, atât din punct de vedere al competenţelor cognitive şi abilităţilor pe care le promovează grupului ţintă, cât şi posibilităţilor de modernizare a bazei materiale.
Conținuturile suportului de curs se vor operaționaliza prin dezbatere problematizată, în baza analizelor studiilor de caz, a proiectelor elaborate, a exerciţiilor, sub forma nonformală a trainingului și a evaluării formative. În cadrul acestuia accentul este pus pe reflecţie, pe învăţare, pe formarea de competenţe de analiză, evaluare şi, bineînțeles, pe elaborarea de proiecte.
Aplicarea diverselor forme de activitate didactică, va urmări în mod consecvent învăţarea colectivă (frontală), individuală, în perechi și în echipe.
„Organizarea acestui curs constituie o prioritate pentru noi. El este de maxim interes pentru colegi şi datorită faptului că, în bună parte, dezvoltarea învăţământului românesc depinde de accesarea fondurilor naţionale şi internaţionale, prin aplicarea unor proiecte. Un exemplu elocvent îl reprezintă programul Erasmus +, care va fi relansat, la nivel național, pe 2 februarie a.c.
De asemenea, credem că această opțiune reprezintă acum, cel mai rapid şi eficient mijloc de elaborare a unor acţiuni concrete, de atenuare a efectelor unor probleme instituţionale, sau chiar de implementare a unor noi strategii educaţionale.”, ne-a declarat prof. Gabriel Stan, directorul CCD Bacău.