Știm deja că mirosul este un simț cu o putere fantastică asupra psihicului nostru. Unele mirosuri ne pot declanșa amintiri foarte clare și ne pot face să retrăim un anumit moment din viața noastră. Însă o anumită aromă ne poate influența inclusiv deciziile. Potrivit Psychology Today, un miros floral, dulce, într-un magazin cu pijamale pentru femei poate crește vânzările, dar și prețul pe care clienții sunt dispuși să îl plătească, pentru că sugerează, la nivel subliminal, o calitate mai bună a produselor.
Mirosul și atracția
Există un număr de factori complecși care stabilesc atracția dintre două persoane, însă atunci când cineva ne atrage atenția în mod deosebit, și mirosul joacă un rol extrem de important. „Abia începem să înțelegem că există o comunicare la nivel de subconștient, iar bănuiala mea este că o mare parte din comunicarea noastră este influențată de chemosemnale”, spune psihologul Bettina Pause, care studiază acțiunea feromonilor.
Mirosul care face atractiv pe oricine
Așa se explică de ce parfumul poate fi o armă de seducție pentru orice persoană. Există unele arome care pot face orice persoană să pară mai atractivă: două note din parfumuri atrag atât bărbații, cât și femeile, iar motivele pentru care suntem atât de cuceriți de ele sunt de ordin evoluționist. Mirosul de vanilie este considerat unul atrăgător de către ambele sexe, iar mirosurile dulci, care ne duc cu gândul la un desert, pot stimula atracția sexuală față de o persoană. De exemplu, aceste parfumuri de firmă conțin note dulci de iasomie, bergamotă, vanilie sau lemn dulce, care pot seduce orice bărbat. De aceea, probabil le vei vedea în arsenalul oricărei femei.
Dacă ar fi să facem o diferențiere pe sexe, există un motiv pentru care 65% dintre parfumurile pentru femei au mirosuri florale: oamenii au tendința de a fi atrași de mirosuri care le sunt familiare, și pentru că ne plac florile, în general, facem legătura între mirosurile florale și feminitate, este de părere psihologul Will Andrews.
Pe de altă parte, femeile sunt atrase de mirosurile puternice, ușor înțepătoare, ale parfumurilor pentru bărbați. Un parfum cu note condimentate, santal și patchouli poate face un bărbat să pară mai atractiv în ochii oricărei femei.
Psihologia mirosului în retail
Multe magazine se folosesc de miros pentru a le induce clienților o anumită stare sau pentru a-i face mai receptivi și mai dispuși să cheltuie mai mulți bani. Pe de altă parte, anumite mirosuri sunt asociate cu o experiență pozitivă, ceea ce ajută la fidelizarea clienților și la garanția că aceștia vor reveni în magazinul respectiv.
Nu este surpinzător că unele mirosuri pot influența atât de mult modul în care percepi un anumit mediu și te pot convinge să fii mai generos sau să ai mai multă încredere. De exemplu, aromele citrice îi pot face pe oameni să fie mai generoși atât cu timpul acordat, cât și cu banii pe care sunt dispuși să îi cheltuie pe o cauză nobilă, în timp ce mirosul de „curat” îi poate determina pe oameni să fie mai corecți.
Așadar, un parfum nu este suficient pentru a ne manipula să luăm o anumită decizie, însă există arome care ne pot sugera, la nivelul subconștientului, să acționăm într-un anume fel sau să ne creăm o anumită impresie despre o persoană sau un loc. Există încă multe lucruri pe care psihologii nu le-au descoperit despre modul în care aromele acționează asupra noastră, dar chiar și așa, se poate afirma cu certitudine că mirosul este unul dintre cele mai puternice simțuri cu care suntem înzestrați și că acțiunea lui asupra noastră nu poate fi ignorată.
Sursa: www.psychologies.ro